Brand in een onderstation van de Britse luchthaven Heathrow heeft het lichtverkeer van en naar Londen behoorlijk ontregeld. Niet voor het eerst zien we dat bij een dergelijke calamiteit het plan voor het inzetten van noodstroom niet werkt.
Luchthavens worden geacht businesscontinuïteit serieus te nemen. Wie ooit het dit soort organisaties te maken heeft gehad weet ook dat potentiële leveranciers de kleren van het lijf wordt gevraagd. De fysieke aanwezigheid van politie, douane en honderden particuliere bewakers op de terreinen past bij het beeld dat men er alles aan doet een veilige omgeving te zijn.
Brand in een luchthavengebouw komt zelden voor, daarvoor is er te veel monitoring en dat bijna overal een rookverbod geldt speelt ook een rol. Brand nabij de luchthaven en dan specifiek de combinatie van kortsluiting en vuur komt vaker voor.
Schiphol, Hamburg en Zürich zijn recente voorbeelden waarbij die combinatie voor langdurige uitval heeft gezorgd. Heathrow past ook in dit rijtje. Niet omdat de oorzaak en combinatie gelijk is, wel vanwege wat daarna gebeurden.
We zien in deze vier gevallen namelijk dat de noodplannen voor het aanzwengelen van de noodstroominstallaties alleen op papier werken. Als de nood eenmaal aan de man is dan gaat, los van de verkeerstoren die een eigen noodstroominstallatie heeft staan, op heel veel plekken het licht uit.
Ook nu weer zien we in de eerste berichten dat het omleiden van de stroomtoevoer niet werkt. Het automatisch inschakelen van de noodstroom verergert het probleem alleen maar.
Vier voorvallen in de directe omgeving die als bewijs kunnen doorgaan dat luchthavens, ondanks alle plannen, mooie praatjes en controles, omringd worden door tenminste een single point of failure. Als dat voor een luchthaven geldt, dan moet dat ook opgaan voor honderden bedrijven en gebouwen met minder budget.
Hoe komt het dat altijd en overal wel een SPOF blijkt te zijn? In dit geval speelt fysieke afstand een rol. De luchtfoto van de BBC laat dat zien. De brand was ver buiten het terrein van de luchthaven. Letterlijk buiten de scope van het businesscontinuïteitsplan. Of dat handig en logisch is, daar is het laatste woord niet over gesproken. Onderzoek naar de oorzaak en waarde van de plannen voor noodstroom is inmiddels aangekondigd.